Fiecare zi din Săptămâna
Patimilor are o semnificaţie aparte.
-
DENIA DE LUNI, Biserica ne aduce aminte de simbolistica vânzării Mântuitorului.
Viaţa
lui Iosif Luni,
în
Săptămâna Sfintelor Pătimiri, slujba este dedicată vieţii lui
Iosif, care a fost vândut de fraţii săi în Egipt cu 30 de
arginţi. Istoria din Geneză vine ca o prefaţă la vânzarea lui
Hristos de către Iuda, spun teologii. Acuzat de desfrânare, ajunge
în temniţă. În urma tălmăcirii unor visuri, este scos din
închisoare şi pus administrator peste tot Egiptul. Stăpânirea lui
Iosif peste Egipt era o prefigurare a biruinţei lui Hristos asupra
păcatelor lumii. Tot în această zi se face pomenirea şi
smochinului neroditor, blestemat de Hristos să se usuce pentru ca nu
avea rod.
“E
o pildă dată omului, din care trebuie să reţină că Dumnezeu
este atât iubire cât şi dreptate. Deci, la Judecata de Apoi, El nu
doar va răsplati, ci va şi pedepsi pe cei ce nu au rodit, adică nu
şi-au trăait viaţa făcând fapte bune”,
-
MARŢEA CEA MARE ne pregăteşte pentru intrarea în cămara Mântuitorului, cu
parabola
celor zece fecioare. “Citind această pildă transmisă de Sfinţii
Apostoli şi Evanghelişti ne pregătim pentru cea de-a doua venirea
a Mântuitorului. El este Mirele, iar noi trebuie să fim mereu gata
să-l întâmpinăm. Să avem candela credinţei aprinsă în suflet
şi să dăm dovadă de putere, pentru că numai astfel putem ajunge
în Împărăţia veşnică”, Virtutea milosteniei Când Domnul se
suia la Ierusalim şi se ducea la Patimă a spus ucenicilor Săi şi
această parabolă, pentru ca nu cumva cineva trăind în feciorie să
nu se îngrijească şi de celelalte virtuţi şi, mai ales, de
milostenie. Pe cinci dintre fecioare le numeşte întelepte căci
împreună cu fecioria au avut şi minunatul şi îmbelşugatul
undelemn al milostivirii. Pe celelalte cinci le numeşte nebune
pentru că, deşi şi ele aveau virtutea fecioriei, nu aveau în
aceeaşi măsură milostenie. “Pe când se scurgea noaptea acestei
vieţi au adormit toate fecioarele, adică au murit. Cu adevărat
moartea se numeşte somn. Pe când dormeau ele, strigăt mare s-a
făcut la miezul nopţii; cele care au avut undelemn din belşug au
intrat cu Mirele la deschiderea uşilor, iar cele nebune, pentru că
nu aveau undelemn din destul, îl căutau după ce s-au sculat din
somn. Aici trebuie să subliniem câteva învăţăminte. Cele cinci
fecioare care au rămas fără undelemn simbolizează lumea care
aleargă după grijile acestei vieţi: ne preocupăm îndeaproape de
bani, de ceea ce mâncăm sau de ceea ce bem. Uităm lucrul cel mai
important: sufletul. Abia atunci când avem nevoie de Dumnezeu, când
ne loveşte necazul, ne dăm seama că uşile ni se închid, la fel
ca celor cinci fecioare neînţelepte”,
MIERCUREA
SĂPTĂMÂNII SFINTELOR PĂTIMIRI se face pomenirea femeii
păcătoase
care a spălat cu lacrimi şi a uns cu mir picioarele Mântuitorului,
înainte de Patima Sa, ca simbol al pocăinţei şi îndreptării
omului care greşeşte. Conform scrierilor teologice, a făcut ceea
ce doreau să facă femeile mironosite după înmormântarea
Mântuitorului. A anticipat înmormântarea lui Hristos şi
pregătirea Lui cu miresme, “aducând mir de mult preţ”. A fost
mistuită de dorinţa de a i se dezlega păcatele: “Dezleagă-mi
păcatele mele, aşa cum eu mi-am dezlegat părul”.
-
JOIA PATIMILOR este închinată amintirii a patru evenimente deosebite din
viaţă
Mântuitorului: spălarea picioarelor ucenicilor, ca pilda de
smerenie, Cina cea de Taină la care Mântuitorul a instituit Taina
Sfintei Euharistii, rugăciunea arhierească şi începutul patimilor
prin vinderea Domnului. După ce a săvârşit Cina cea de Taină,
Mântuitorul le dă ucenicilor o nouă poruncă: “Să vă iubiţi
unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să va
iubiţi unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi
ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii faţă de alţii.”
Este ziua în care în biserici, în timpul deniei (slujbei de seară)
se citesc cele 12 evanghelii şi se scoate Sfânta Cruce în naosul
bisericii. Preoţii le vorbesc credincioşilor despre ultimele zile
petrecute de Iisus înainte de Răstignire, despre patimile şi
învierea Mântuitorului. Mărturisire tîlharului care a dobândit
Raiul Vinerea Mare sau
-
VINEREA PATIMILOR este ziua cea mai neagră din istoria Creştinismului. Este ziua în care Iisus a fost biciuit, scuipat şi răstignit între doi tâlhari. Este
Vinerea
neagră în care Iisus a murit pentru mântuirea lumii. Împreună cu
Biserica, în sfânta şi marea Vineri rememorăm răstignirea şi
moartea pe cruce a Mântuitotului Iisus Hristos. De aceea, aceasta
este una din acele zile aliturgice, adică în care nu se oficiază
sf. Liturghie. “În această zi se face pomenirea de sfintele,
înfricoşătoarele şi mântuitoarele Patimi şi de mărturisirea
tâlharului celui recunoscător care a dobândit Raiul. Patimirile
Domnului sunt numite sfinte, mântuitoare şi înfricoşătoare.
Sfinte pentru că Cel ce suferă este Fiul lui Dumnezeu, mântuitoare
pentru că Cel ce pătimeşte nu este un simplu om şi înfricoşătoare
căci toată făptura s-a schimbat la răstignirea lui Hristos:
"Soarele s-a întunecat, pământul s-a cutremurat şi mulţi
din morminte au înviat”, În Vinerea Mare se ţine post negru, iar
seara se cântă Prohodul Domnului, la Denie. Apoi se înconjoară
biserica de trei ori şi se trece pe sub Sfântul Epitaf. Îngroparea
cu trupul şi pogorârea la iad
-
SFÂNTA ŞI MAREA SÂMBĂTĂ prăznuim îngroparea lui Hristos cu trupul şi
pogorârea
la iad cu dumnezeirea pentru a ridica din stricăciune la viaţa
veşnică pe cei din veac adormiţi. Rânduiala Bisericii este ca
îndată după ce se spun cu cântare cuvintele în care facem
prohodul Mântuitorului nostru Iisus Hristos, se pomeneşte Învierea.
-
DUMINICĂ, ÎNVIEREA LUI IISUS HRISTOS, după ce a luat asupra Sa
păcatele
omenirii şi a fost răstignit pe cruce, este cel mai important
eveniment al creştinătăţii. Duminica Paştelui simbolizează
biruinţa lui Iisus asupra morţii şi promisiunea vieţii veşnice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu